Jac. P. Thijsse  - onderwijzer en natuurkenner die leefde van 1865 tot 1945 - is de schrijver van een serie natuurplaatjesboeken die begin vorige eeuw door koekjesfabrikant Verkade zijn uitgegeven. Thijsse was niet dol op mussen, volgens mij. In het album Lente, uit 1906, verzucht hij dat er zo veel mussen zijn in de stad. In het voorjaar “vreten (ze) heele randen en perken van crocusjes in een dag kaal”.

Nesten bouwen ze slordig, “de vezels daarvoor trekken ze vaak van de lindetakken, die ze daardoor heelemaal van schors ontbloten. De tak gaat daardoor dood”. Nee, de “bruine diksnavel” kon Thijsse niet bekoren.

Toen Winkelcentrum Achterveld onlangs aankondigde een plaatjesalbum uit te brengen, moest ik meteen denken aan de albums van Verkade. In samenwerking met de HKIJ is nu Ontmoet historisch IJsselstein verschenen, een verzamelalbum waarin plaatjes vooralsnog ontbreken. En daar draait het natuurlijk om, de plaatjes. Historische plaatjes die worden uitgereikt na aankopen in Achterveld.

In het voorwoord van Lente staat te lezen dat het boek is bedoeld als reclame voor de firma. Tegelijk beschouwt Verkade de uitgave nuttig “ten bate van eene breede schare van lezers en lezeressen (…), in het belang van verbreiding van kennis onder hen en het aankweken van liefde voor alles wat groeit en bloeit in onze zoo mooie natuur”. Ontmoet historisch IJsselstein is net zo’n klassieke reclame actie. Voor een brede schare van lezers en “in het belang van verbreiding van kennis” over onze stad. En het aankweken van liefde voor de stad, natuurlijk.

Voortaan doe ik mee met De duurzaamste column. Ik ga voornamelijk schrijven over groen, maar vaak zal daar een vleugje geschiedenis bijkomen. Dat merkt u wel.

Agnes E.M. Jonker  | 03.03.2020

 

Deze column verscheen op 18 maart in Zenderstreeknieuws met als titel: Plaatjes sparen.

>> De guerilla marketing van Verkade.

nest


KNIJ Inspiratiemails

Wil je onze inspiratiemails met nieuwtjes en tips ontvangen?
Schrijf je dan nu in:

Inschrijven Inspiratiemails

Blogs