Ze zat achterin de klas en hoorde de inhoudelijke argumenten. Niet bekend met het onderwerp vond ze de impact van palmolie overweldigend; het ontbossen van prachtige regenwouden in grote delen van de wereld voor monocultuur, impact voor dierenleven, biodiversiteit, gif, armoede van boeren, geweld en corruptie. 

Het was overduidelijk voor de hele klas; palmolie gebruik is niet meer houdbaar in deze tijd.

Ze speelden gewoon in op angst

Totdat de andere partij met voor-argumenten kwam: Palmolie zit in de meeste supermarktproducten, de Calvé pindakaas was daardoor wel lekker smeuïg. Dat genot kon toch niet gemist worden?Tot haar verbazing sloeg de hele klas om. Uiteindelijk was zij bijna de enige die tegen stemde en de rest van de klas stemde voor.

Nog verontwaardigd vertelt ze: “Ze speelden gewoon in op angst, daardoor ging de hele klas om”. Ik denk dat dit wel een herkenbaar fenomeen is. Als consument worden we beïnvloed, op angst ingespeeld. Ik heb diep respect voor deze jongere die dit doorzag en haar eigen keuze durfde te maken los van de groepsdruk. Gelukkig leven we in een land waarin ieder vrij mag kiezen.

Laten we elkaar wakker houden om te kiezen met gezond verstand, open hart en beide benen op de grond.