En hoe kunnen we dat constant verbeteren? Scheiden van afval, zonnepanelen op het dak, nadenken over ge- en verbruik van materialen, een wekelijks lokaal groente – fruitabonnement, 1x per week een grote bups bestellen in plaats van 3x per week een klein vrachtje enzovoort.
We blijven stimuleren
Maar… wat kunnen zij doen in de praktijk? Oftewel wat kan er gedaan worden om groothandels bewust te maken van de wensen van dierenartsen die graag ‘groener’ willen? Het persoonlijke contact met de snel schakelende groothandel blijft goed. Eerdere vragen van ons hebben ze al in daden omgezet, zoals het gerecyclede schoonmaakpapier voor de behandeltafels. We blijven ze stimuleren. Vorige week is er weer een mail gestuurd van een ‘verpakkingsblunder’. Een product wat wordt gebruikt voor niet steriele handelingen dat in een doos van 100 stuks is verpakt, waarbij alle 100 stuks individueel in plastic verpakt zijn (!). Dat kan beter. De groothandel belooft een verbetering door te gaan voeren. We wachten met smart af waar ze mee komen.
Voorlichting
En dan de laatste schakel in de duurzaamheidscyclus … jullie, oftewel onze huisdiereigenaren. Dat was het laatste punt waar we mee aan gang wilden. Weten diereigenaren bijvoorbeeld dat medicatie en antiwormmiddelen via de ontlasting in het oppervlaktewater terecht kunnen komen? Is het bekend dat kattenbakkorrels altijd via restafval en nooit als gft mag worden afgevoerd? Dit staat bij de afvalverwerkers in de top 5 van ongewenste stoffen in het gft-afval. Tijd voor een nieuwe voorlichtingsflyer ‘Over drollen en duurzaamheid’.
En zo blijven we doorgaan. Deze cyclus blijven we continue herhalen, wij, jullie, zij, keer op keer kijken of het beter kan. ‘Don’t be mean, just go green’.
Door Mariëtte Roelofsen, dierenarts bij Dierenkliniek Cato